torsdag 1. september 2016

Sy sirkelskjørt til jente



Samtidig som jeg lagde sirkelskjørt til lille Sanna i 3/6mnd prøvde jeg ut den samme oppskriften på et skjørt til Live i 7/8 år.

Sirkelskjørt 7-8 år

Som sist brukte jeg størrelsesguide på internett for å finne målene mine. 7-8 år tilsvarte at hoftemålet er ca 67cm, og livmålet ca 57

Mønsteret er formet som 1/4 sirkel. For å finne radius kan du dele hoftemålet+ 2-3cm på ca 6,3.  For Lives skjørt ble radius ca 11cm. Lengden velger du selv, skjørtet mitt ble ca 32cm langt fordi det var det jeg hadde stoff til. Mønsteret blir da seende slik ut, når du har lagt stoffet firedobbelt. Du trenger ca 90x90cm stoff til denne lengden.


Og slik når det er klippet ut. 


Nederste kant sys først enten ved å sy inn kanten, eller ved å bruke kantbånd, jeg brukte kantbånd for å få frem litt kontraster.



Selve trikket skal være ca 1-2 cm mindre/større enn livvidden, mitt ble 56cm. Bruk et bredt strikk helst på minst 25mm. Stoff og stil har flere fine. 

Strikket legges først dobbelt og sys sammen. Sy så ned kantene. Deretter festes strikket til øverste kant rett mot rett med nåler. Bomullstoffet et større enn strikket så pass på å feste nålene jevnt rundt, og dra i jevnt strikket når du syr slik at bomullstoffet snurper seg jevnt sammen.

Det neste blir nok å prøve ut et slikt skjørt til meg selv, må bare få kjøpt inn et lettere stoff som faller mer inntil kroppen.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...