tirsdag 30. august 2016

Sy sirkelskjørt til baby

Jeg har lenge tenkt på å sy sirkelskjørt til de to små med strikk i livet. Med et spedbarn som helst ikke vil sove på dagen har imidlertid dagene gått i trilleturer, byssing og foring.

Idag ble det endelig tid til en liten runde med symaskinen. Sirkelskjørtene er enkle å sy, og krever minimalt med forkunnskaper. Det finnes flere oppskrifter på dette på Pinterest. Den jeg har brukt på babyksjørtet ligger her.

Sirkelskjørt baby


Mønsteret er formet som 1/4 sirkel. Jeg startet med å ta mål, da jeg ønsket skjørtet i 3/6 mnd og ikke 0/3 som i oppskriften letet jeg etter en mal for å bestemme radius på skjørtet. 

Det jeg fant var at du kan dele livmålet+2-3cm på ca 6,3.  For lille baby Sanna ble skjørtets dimensjoner dermed 7cm radius. Jeg valgte å bruke størrelsestabell fra Internett for å hente ut livmål på 6mnd. Lengden tok jeg på øyemål til 17cm. Mønsteret blir da seende slik ut, når du har lagt stoffet firedobbelt. Du trenger ca 50x50cm stoff til dette. 


Og slik når det er klippet ut. 


Nederste kant sys først enten ved å sy inn kanten, eller ved å bruke kantbånd, jeg brukte kantbånd for å få frem litt kontraster.


Selve trikket skal være ca 1-2 cm mindre/større enn livvidden, mitt ble 40cm. Bruk et bredt strikk helst på minst 25mm. Stoff og stil har flere fine. 

Strikket legges først dobbelt og sys sammen. Sy så ned kantene. Deretter festes strikket til øverste kant rett mot rett med nåler. Bomullstoffet et større enn strikket så pass på å feste nålene jevnt rundt, og dra i jevnt strikket når du syr slik at bomullstoffet snurper seg jevnt sammen.

Dersom man har lagt klar stoffene og regnet ut mål i forkant syr man kjapt et slikt kjørt på 20-30minutter. Blir nok et par flere av disse en dag jeg får tid i en annen sovepause ;)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...