mandag 1. august 2016

Heklet barneveske


Jeg har funnet en norsk heklebok jeg liker veldig godt som har en rekke flotte oppskrifter på tilbehør og klær til dame, barn og baby. Den heter Heklelyst og er på nesten 250s, Flott bok for de som vil lære seg å hekle og ønsker litt variasjon i oppskriftene. 

Live ville så gjerne ha en veske som var i denne boken. Jeg modifiserte imidlertid oppskriften noe, da jeg synes den var litt liten.

Veske til en liten prinsesse

Enkelt forklart kan du lage slike vesker i ulike størrelser med å gjøre som følger. 

Velg ønsket garn og tilpass heklenål til dette. Jeg har brukt bomullsgarn på pinne nr 3, 

Hekle 3lm og sett i kjede, eller hekle en magisk ring. Hekle 10fm i ringen.
Øk så opp til ønsket størrelse på følgende måte, runde 1 2fm i hver maske, runde 2, 2fm i annenhver maske, en fastmaske i de andre, runde 3 2fm i tredjehver maske, en fm i de to andre. Øk videre på denne måten til ønsket størrelse, en fm mer mellom økningene for hver runde. 

På de siste rundene kan du hekle to runder uten økning, mellom to runder med økning. Dette vil gi en liten bue og gi litt ekstra rom i vesken. 

Hekle to like deler til for og bakside. Sy fast en glidelås i ønsket størrelse til de to delene og sy sammen resten av dem vrang mot vrang. Tvinn om ønsket en hank og sy denne fast ved glidelåsen. 

Jeg har valgt å pynte med en blomst jeg hadde. I boken har de pyntet med smilefjes og en større blomst. Dersom du ønsker mer farger på vesken kan du også bytte farger underveis mens du hekler for og bakstykke. 




  

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...