fredag 1. juli 2016

Sy sengekant til sprinkelsenga


Snart ferdig med redebyggingen og dagens prosjekt var sengekant til sprinkelsengen. Med masse restestoff fra stoff og stil tenkte jeg at det måtte være både enkelt og billig å sy dette selv. 

Hele prosjektet tok ca 1,5 time å fullføre og ble akkurat så enkelt og veltilpasset som jeg hadde håpet.

Sengekant

Fremgangsmåte: 

Jeg tok mål av sengen og hvor sprinklene var plassert. Min seng er 120cmx60cm og hadde klaring på 19cm fra madrass til topp av sprinklene.. Det medførte at jeg ønsket en sengekant på 360cm x 19cm 

Deretter kuttet jeg opp følgende deler:
To remser med 180cm x 40cm stoff
12 sløyfebånd i sateng på 23cm
2stk platevatt 18,5cmx60cm
2stk platevatt 18,5cmx120cm

Jeg sydde først sammen de to 180cm stykkene i ene kortenden, rett mot rett. Deretter la jeg stoffet på langs rett mot rett slik at jeg hadde et langt stykke på 360cmx20cm. 

Der jeg hadde målt av at sløyfebåndene traff spilene festet jeg 2sløyfebånd med en klype med selve båndene inn mellom de to stoffene. (For min seng var dette på 7cm, 60cm, 113cm, 187cm, 240cm og 293cm)

Deretter sydde jeg stykket sammen til en lang pølse, vrengte denne slik at rettsiden kom ut og strøk ned kantene.  (PS: Ikke stryk sløyfebåndet dersom de er i sateng, det tåler ikke varmen) 

Jeg sydde så en søm over skjøten på 180cm for å markere hjørne, Deretter tok jeg ett og ett platevattstykke og la dem pent til rette inne i pølsen, mens jeg sydde en søm mellom dem slik at hver søm representerte et hjørne. (Søm på 60, 180 og 240cm) Platevattbitene på 120cm skal plasseres ved båndene.

Til sist la jeg de to endene rette mot rette og sydde dem sammen så langt som jeg klarte med maskin, og deretter det siste stykket for hånd før jeg sydde en som rett over for å markere hjørnet. 


Sengekant
Og vipps så har du en ferdig sengekant!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...