søndag 17. juli 2016

Hekle kyser til baby

Jeg har testet ut to oppskrifter til veslejenta på heklede kyser.

Kyse nr 1
  
Den første er laget i mørk rosa merinoull fra Sandnes garn og heklet på pinne 3.5. Tror denne ble ca str 6-9mnd


Heklet kyse til baby



Her lekte jeg ganske mye med den opprinnelige oppskriften, så jeg tror jeg skal flikke litt på den og kvalitetssikre størrelse før jeg legger den ut. 



Kyse nr 2

Den andre er heklet i offwhite bomullsgarn på pinne 3.0 i størrelse 1.2 mnd.

Heklet kyse til baby
Oppskrift som følger:
Hekle 3lm og sett i ring med 1kjm. 
Runde 1: Hekle 6fm om ringen. 
Runde 2: Hekle deretter 2fm i hver m.
Runde 3: Hekle *1fm i 1.m, 2fm i 2.m* gjenta fra*-* ut runden
Runde 4: Hekle *1fm i de 2 første m, 2fm i neste m*, gjenta fra *-* ut runden
Fortsett slik til du har 12m mellom hver økning og totalt 84m på runden.

Neste runde: hekle 1lm, hekle deretter 1fm i hver m de første 72m. Snu arbeidet.
Neste runde: Hekle 4lm, *hopp over 1m, hekle 1st i de neste 3m, hekle 1st i masken du hoppet over* Gjenta fra *-* 17ganger per runde. 
Gjenta denne runden 9 ganger.
Hekle deretter en runde med 1fm i hver m. 

For å få en kant å feste båndet i hekler du i nederkant av luen 3st i hver rad med v-st, deretter 1st i hver fm, og 3st i hver rad med vst. Hekle deretter 1fm i hver st. 

Tre båndet gjennom hver tredje stav rundt kysens nederkant.  

Dette vil også fungere med et enkelt viftemønster eller andre mønstre for strukturhekling men da må man passe på at antallet masker stemmer med antall mønstergrupper. 

Har planer om å prøve ut litt forskjellige varianter  av mønster for lue/kyse til barselgaver og legger ut oppskrifter etterhvert som jeg er fornøyd.

3 kommentarer:

  1. Er det oppskrift på den mørk rosa?

    SvarSlett
    Svar
    1. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

      Slett
    2. Fikk aldri skrevet denne om til norsk men her er originalen. Jeg heklet den litt lenger frem og tilføyde vifter som pynt. Den originale oppskriften ligger her: https://www.scribd.com/document/47293592/Blessing-Day-Bonnet-Crochet-Pattern-AestheticNest

      Slett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...